سئو off-page و بهینه‌سازی ساختار خارجی سایت

خیلی از اموری که به عنوان سئو انجام می‌دهیم مستقیما بخش‌های داخلی و اصلی سایت را درگیر می‌کنند. این بین ناگفته‌هایی هم از سئو وجود دارد که مستقیم به خود سایت مرتبط نمی‌شود اما آثار ناشی از آن رتبه و وضعیت سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. فعالیت‌هایی که برآمده از قلب سایت و بخش‌های داخلی آن نیستند؛ بلکه به خارج از سایت مرتبط می‌شوند و ما آن‌ها را تحت عنوان سئو off-page می‌شناسیم.

از تعریف سئو off-page این طور برمی‌آید که تمام فعالیت‌های کاربران در این زمینه بیش‌تر شبیه به عمل مبادله یا معامله در زندگی واقعی است و از دنیا ناملموس و پیچیده بهینه‌سازی کدها، تولید محتوا و ساختارتگ‌ها فاصله دارد.

off-page به زبان ساده

 در سئو خارجی یا off-page همه چیز به ارجاعات سایت بستگی دارد. این ارجاعات معمولا از طریق سایت‌های دیگر یا شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرند.

سئو off-page به زبان ساده عبارت است از لینک سازی و هر فرآیندی که با تولید لینک همراه باشد، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی که به نحوی کاربر را به سایت ارجاع دهد و در نهایت سئو محلی که با توجه به موقعیت جغرافیایی، نتایجی که به کاربران نمایش داده می‌شود متفاوت خواهد شد.

 

off-page به زبان ساده
off-page به زبان ساده

سئو off-page  قطعه گمشده پازل سئو

در سئو on-page هر کاری می‌کنیم که ظاهر سایت از نظر کاربر بهتر به نظر برسد. مثلا محتوایی تولید می‌کنیم که کاربر انگشت به دهان بماند یا با عناصر سیال سایت هر زمان که بخواهد سایت را از پنجره دیگری به نظاره بنشیند. off-page،  قطعه گمشده پازل سئو است که در کنار سایر قطعات on-page می‌نشیند و با هدایت کاربران و بهره‌وری از پتانسیل ایجاد شده بعد از سئو on-page، این پازل را تکمیل می‌کند.

اگر ارمغان سئو on-page تولید محتوا بهتر و بهینه‌تر باشد، سئو off-page از راه‌های شناخته‌شده‌ای مثل لینک بیلدینگ کمک می‌کند که آمار بازدید از یک مطلب بالا برود و به این شکل جهانی شود. به زبان ساده‌تر با استفاده از سئو off-page، شانس خود را برای این که قرعه نمایش در صفحه نتایج گوگل به نام ما بیفتد دو برابر کرده‌ایم.

off-page نه فقط برای به دست آوردن بازدیدکننده بیش‌تر، بلکه برای حفظ بازدیدکنندگان به واسطه خلق اعتماد و آگاهی از برند ضروری است. همان طور که در دنیا واقعی شهرت و اعتبار فروش بیش‌تری به دنبال دارد در دنیا وب نیز به وسیله آگاهی‌بخش از طریق سئو off-page می‌توان این اعتبار را افزایش داد.

سبقت سئو off-page از سئو on-page

تب رقابت بین سایت‌ها برای کسب رتبه برتر داغ داغ است. از طرف دیگر گوگل هم به صورت دائمی در حال تغییر الگوریتم‌هایی است که مستقیما روی بخش‌های داخلی سایت از جمله محتوا که عنصر اصلی سئو on-page است اثر می‌گذارند. در چنین شرایطی که همه چیز تقریبا در میدان رقابت بی‌ثبات شده است تنها راه ماندگاری تکیه بر آگاهی از برند و اعتمادی خواهد بود که به واسطه سئو off-page در محیط خارج از سایت که ثبات بیش‌تری دارد به وجود آمده است.

کسی نمی‌داند که قرار است چه تغییراتی روی الگوریتم‌های فعلی گوگل بعد از به روزرسانی آینده اعمال شود. تحقیقات نشان داده است که فاکتورهای مرتبط با سئو off-page بیش از 50 درصد از بار سئو کلی سایت را به دوش می‌کشند. از این رو انتظار داریم به زودی شاهد سبقت سئو off-page از  سئو on-page باشیم.

سئو Off-page در یک نگاه

سئو خارجی سایت را به دو بخش تقسیم می‌کنند: سئو Off-page با لینک‌ها و سئو Off-page بدون لینک.

 

سئو Off-page در یک نگاه
سئو Off-page در یک نگاه

سئو Off-page با لینک‌ها

بک‌ لینک‌ها قلب سئو خارجی هستند و وجود آن‌ها نشانگر اعتبار و کیفیت مطلب به گوگل است. وب سایت‌ها می‌توانند با سه دسته لینک زیر در فضا وب برندسازی کنید:

1.      لینک‌های طبیعی: لینک‌هایی که بدون خواست ما و از طرف سایت‌های دیگر بر حسب نیاز به سایت ما ارجاع داده می‌شوند

2.      لینک‌های دستی: این لینک‌ها به درخواست خود ما از سایت‌های تاثیرگذار در مطلب سایت دیگر قرار می‌گیرند

3.      لینک‌های تولید شده توسط خود سایت: این لینک‌ها از طرف هر سایت در انجمن‌ها به عنوان امضا یا در وبلاگ‌ها با انکرتکست مناسب درج می‌شوند و از جمله تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب می‌شوند

سئو Off-page بدون لینک

به جز لینک‌ها، راه‌های دیگری هم وجود دارد که به واسطه آن‌ها به گوگل سیگنال بفرستیم و کاربران را به سمت محتوا سایت هدایت کنیم:

1.      بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

2.      بازاریابی افراد تاثیرگذار

3.      ذکر نام برند با لینک یا بدون لینک در سایت‌های دیگر