روش کار گوگل و سیگنال‌های تاثیرگذار در رنکینگ

تاریخچه تولد موتورهای جستجو به نزدیک به سی سال قبل بازمی‌گردد. اگر موتورهای جستجو خلق نمی‌شدند هرگز چیزی به اسم جستجو در ذخیره اطلاعاتی دنیا وجود نداشت و هرگز واژه‌ای به نام وبگردی در لغت‌نامه‌ها پیدا نمی‌شد. ساز و کار موتورهای جستجو و این که چه طور یک مطلب را ردیابی، مشاهده و رتبه‌بندی کرده و در نهایت نمایش می‌دهند پیچیده است. گوگل، این موتور جستجو مطرح و یکه‌تاز از ابزارهایی تحت عنوان خزنده و عنکبوت استفاده می‌کند. این ابزارها طبق الگوریتم‌هایی که توسط کارشناسان گوگل تعریف می‌شود (الگوریتم پنگوئن، الگوریتم پاندا و …) به جستجو میان مطالب می‌پردازند و بر اساس همین استانداردها به ارزیابی مطالب می‌پردازند.

روش کار گوگل بیش از این که به ساختارهای خودش وابسته باشد، به ساختار مطالبی بستگی دارد که ما در وب منتشر می‌کنیم. هر مطلب یک نشانه یا سیگنال است برای نگرش یا بازنگرش موتور جستجو به یک سایت.

مقیاس‌های رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل

در رتبه بندی سایت‌ها کوچک‌ترین مواردی از جمله آدرس یا دامین سایت هم اثرگذار هستند. پشت این نگاه ریزبینانه گوگل، دستیارهای گوگل یا همان خزندگانی وجود دارند که بر اساس منابعی که به هر سایت اختصاص می‌دهند فرآیند کراول و سپس ایندکس شدن را انجام می‌دهند.

مقیاس‌های رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل

برخی از مقیاس‌های رتبه‌بندی در روش کار گوگل عبارتند از:

·        مقیاس‌های مربوط به دامنه: از جمله وجود کلیدواژه‌ها در دامنه یا تاریخچه دامنه

·        مقیاس‌های مربوط به محتوا: اصالت محتوا، نوع کلید واژ‌ه‌ها، طول محتوا، نوع محتوا، میزان استفاده از کلیدواژه ها

·        مقیاس‌های مرتبط با کاربر: بازخوردهای کاربران بعد از بازدید، CTR یا نرخ کلیک نسبت به رتبه، نظرات داخل سایت

·        مقیاس‌های خارجی: شامل لینک‌ها و بک‌ لینک‌ها از صفحات اجتماعی، تعداد بک لینک‌ها، ارتباط لینک‌ها، اعتبار لینک‌ها، نوع لینک‌هایی که وارد می‌شوند، طبیعی بودن لینک‌ها، نحوه تولید لینک‌ها، ساختار لینک‌ها مثل حضور یا عدم حضور کلیدواژه‌ها در لینک و …

سیگنال‌های موثر بر رتبه‌بندی در گوگل

در روش کار گوگل، برای این که طبق مقیاس‌های معرفی شده رتبه‌بندی صورت گیرد به سیگنال‌هایی توجه می‌شود. برخی از این سیگنال‌ها عبارتند از:

بک لینک‌ها

در بررسی بک ‌لینک‌ها، گوگل دو شاخصه امتیاز لینک و ارتباط انکرتکست را در نظر می‌گیرد

1.      امتیاز لینک: امتیاز لینک بر حسب تعداد لینک‌ها و کیفیت آن‌ها محاسبه می‌شود. لینک‌های بی‌کیفیتی که امتیاز بالایی کسب نمی‌کنند حتی ممکن است باعث افت رتبه سایت شوند. اندازه‌گیری امتیاز لینک برای کاربران عادی دشوار است.

2.      ارتباط انکرتکست: مطابق با الگوریتم پنگوئن، به سبب این که انکرتکست‌ها نماینده یک مطلب هستند باید تا حد ممکن مرتبط باشند.

محتوا

محتوا مبحث گسترده‌ای است و شاخصه‌های مختلفی در آن بررسی می‌شود؛ مثل طول مطلب، کلیدواژه‌های یک مطلب و درک از یک مطلب.

کلیدواژه‌ها: همچون گذشته عنوان صفحات مهم‌ترین سیگنال در رتبه‌بندی محسوب می‌شوند

طول مطلب: طول مطالب باید مطابق با نیاز سایت و اقتضا همان مطلب تنظیم شود

فهم مطلب: RankBrain نام بخش مهمی از الگوریتم مرغ مگس‌خوار است که در سال 2015 منتشر شد و تمام جستجوها را شامل می‌شود. منظور از RankBrain جستجو بر اساس ذهنیات کاربر و توجه به رضایت قلبی او از جستجوهای گذشته است.

 

سیگنال‌های موثر بر رتبه‌بندی در گوگل
سیگنال‌های موثر بر رتبه‌بندی در گوگل

بخش‌های فنی

به جز محتوا و کلمات کلیدی، بخش‌های فنی زیادی وجود دارند که در روش کار گوگل به عنوان سیگنال‌هایی برای رتبه‌بندی معرفی شده‌اند:

سرعت سایت: سرعت بارگذاری نسبت مستقیمی با تجربه کاربری دارد و نباید از مرز 2 ثانیه تجاوز کند

طراحی سازگارسایت: گوگل برای کاربران موبایل اهمیت ویژه‌ای قائل است؛ از این رو ممکن است رتبه سایت در نسخه‌های مختلف با هم تفاوت داشته باشد.

تجربه کاربری

نرخ CTR: این شاخصه نسبت دفعاتی است که کاربر روی نتایج کلیک کرده به دفعاتی که سایت در صفحه نتایج به کاربران نشان داده شده است. برای گوگل CTR فاکتور مهمی در رنکیگ است.