یک حسابرسی دقیق و بیطرفانه با گوگل آنالیتیک
اگرچه گاهی اصطلاحات پرزرق و برق سئو و ابزارهای آن غریب به نظر میرسند اما احتمالا کمتر کسی وجود دارد که با گوگل آنالیتیک این حسابرس، حسابگر و حسابدار بیطرف، منصف و دقیق گوگل آشنایی نداشته باشد. گوگل آنالیتیک در واقع یک حسابرس یا تحلیلگر رایگان است که بیش از این که دادههای توصیفی داشته باشد، اطلاعات آماری مفیدی را در اختیار آن دسته از کسانی قرار میدهد که میخواهند بدانند:
· چند نفر از سایت من بازدید کردهاند؟
· هسته اصلی بازدیدکنندگان سایت من در کجا این کره خاکی زندگی میکنند؟
· برای بهبود سایت خود به نسخه موبایل هم احتیاج دارم؟
· چه سایتهایی به سایت من ترافیک میفرستند؟
· کدام یک از تکنیکهای بازاریابی به کاربرده شده در این مدت باعث پیشرفتهای من تا کنون شده است؟
· چه صفحاتی در سایت من محبوبتر بودهاند؟
· چه تعداد از بازدیدکنندگان را موفق شدم به مشتری تبدیل کنم؟
· سرعت سایت را چه طور میتوانم افزایش دهم؟
· کدام یک از مطالب سایت من محبوبتر بوده اند؟
از هدفگذاری تا هدفزنی با گوگل آنالیتیک
استفاده از گوگل آنالیتیک به عنوان یکی از سادهترین ابزارهای تحلیل موجود به اندازه برنامهریزی درسی ساده است.یکی از مهمترین بخشهای این سرویس هدفگذاری است. اهداف در واقع دستوراتی هستند که تکلیف عملکرد گوگل آنالیتیک را مشخص میکنند. با هدفگذاری در گوگل آنالیتیک تعیین میکنیم که کدام یک از وقایع سایت مهمتر هستند تا در این مواقع حسابرسی حتما صورت گیرد.
بعد از هدفگذاری یک بازه زمانی مشخص کافی است تا حسابرسی توسط گوگل آنالیتیک انجام شود و بتوان دادهها را استخراج کرد. مثلا وقتی که ترافیک معناداری حاصل شد هشدارهایی از گوگل آنالیتیک برای وبمستر ایجاد میشود. تصویر نهایی که از کاربران در این سرویس دریافت میکنید حاصل همین هدفگذاری است. شرط این هدفگذاری آموزش گوگل آنالیتیک است؛ واگرنه حتی با وجود هدف، نمیتوانید هدفزنی کنید!

دریایی از اطلاعات به دردبخور اینجا است…
· بر خلاف سایر سرویسهای تحلیلی دیگر که ارقام آنها هوش از سر کاربر میپرانند گوگل آنالیتیک خیلی شفاف، ساده و در کمال دقت دریایی از اطلاعات به دردبخور را در اختیار هر کاربر قرار میدهد؛ مثلا:
· گزارش جذب، رفتار و تغییرات هر یک از کاربران بعد از ورود به سایت
· تعداد مخاطبانی که جذب یک مطلب خاص شدهاند
· علاقهمندی مخاطبان بر اساس جستجوهایی که در سایت داشتهاند
· تکنولوژی مورد استفاده کاربران برای ورود به سایت
· جذب شامل نحوه جذب هر کاربر به سایت مثل کلیدواژها، بک لینکها و …
· رفتار شامل عکسالعملهای هر کاربر هنگام مشاهده یک صفحه خاص
حقایقی که هرگز به این وضوح نمییابید…
همه وبمسترانی که نگران آمار و ترافیک سایت خود بوده کنجکاو و مشتاق بررسی لحظهای وضعیت کاربران هستند. آمار جالبی که در آن واحد از کاربران سایت خود با استفاده از گوگل آنالیتیک مشاهده میکنید حقایقی هستند که هرگز بدون استفاده از این سرویس به این وضوح نمییابید؛ مثلا:
· آمار دقیق کسانی که همین لحظه در حال بازدید از سایت شما هستند
· آمار صفحاتی که کاربران در حال گشت و گذار در آنها هستند
· آماری که نشان میدهند که اگر کاربر با بک لینک وارد شده، بک لینک از چه سایتی بوده است
· آماری که نشان میدهد کاربر از شبکههای اجتماعی سایت شما را کشف کرده است
· آماری که نشان میدهد منشا ورود کاربر، کدام موتور جستجو بوده است؟ گوگل؟ بینگ؟ و…
· آماری که اگر هدفگذاری شما به مرحله هدفزنی رسیده باشد سریعا روی نمودارها قابل مشاهده میشود

نفوذ به قلب اطلاعاتی گوگل با سرویس آنالیتیک
آموزش گوگل آنالیتیک انبوهی از اصطلاحاتی است که هیچ یک معنا واقعی خود را نمیدهند و باید تحت شرایط تفسیر شوند؛ دادههایی که در لباس کلمات به شکل کاملا حرفهای خودنمایی میکنند و اگر اطلاعات کافی درباره آنها داشته باشید ارزیابیهای موشکافانهای از دل آنها پدید میآید. برخی از این گزارشها نشان میدهند که:
· خصوصیات کاربر و سایت مثل نوع مرورگر، صفحاتی که بازدید داشتهاند و زمان حضور کاربران به چه صورت بوده است
· دورههای تعامل کاربر با سایت چه طور بوده است. به این شکل که در هر دوره در طول بازه زمانی خاصی اطلاعات خاصی درباره کاربر در گوگل آنالیتیک ثبت میشود
· بازدیدکننده تازهوارد است یا قبلا هم به سایت شما سر زده است و تکراری محسوب میشود
· دوره بازدید کاربران چه طور بوده است و کاربر تکراری بعد از گذشت چه بازه زمانی مجددا وارد سایت شده است
· نرخ پرش یا بازدیدهای بدون تعامل و سودآوری سایت چه قدر بوده است
· محتوا سایت برای کاربران رضایتبخش بوده یا نبوده است
· کاربران سایت شما چه کسانی هستند و چند دوره وارد سایت شدهاند
گوگل آنالیتیک؛ هر زمان و برای همه
استفاده از این سرویس کاملا رایگان است و برای هر کسب وکاری مفید و حتی حیاتی است. کافی است همین حالا آموزش گوگل آنالیتیک را دنبال کنید و از همین حالا پیگیر نقاط ضعف و قوت خود باشید.