گوگل پرتوقعی که انتظارات آن هر سال نسبت به سال گذشته بیش‌تر شده و برآورده‌ کردن آن‌ها دشوارتر، همواره به فکر کاربران خود بوده است. این را از میان ابزارهای کمکی زیادی که توسط گوگل و به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد می‌توان دریافت. گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجو گوگل مجموعه‌ای از ابزارهای کلیدی در امر سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ ها است که به مثابه یک منبع کارآمد و مفید در اختیار وبمستر‌ها، بازاریابان اینترنتی، صاحبان وب‌سایت‌ها و کارشناسان سئو قرار گرفته‌ است.

جاده طولانی و پرماجرا سئو، قطعا فرازو نشیب‌های زیادی دارد؛ اما برای رسیدن به هدف اصلی و مشترک همه ما، یعنی صدرنشینی در گوگل، بدون شبک وبمستر تولز بی دردسرترین ابزاری است که بدون هیچ چشم‌داشتی از جانب گوگل در اختیار ما قرار گرفته است.

اگرچه وبمستر تولز از سال 2015 به کنسول جستجو گوگل تغییر نام داده است اما هنوز هم بسیاری از کاربران به نام قدیمی این سرویس وفادار مانده‌اند و آن را همان وبمسترتولز همچون گذشته خطاب می‌کنند.

 

وبمستر تولز گوگل
وبمستر تولز گوگل

وبمستر تولز برج مراقبت هر سایت

مداومت در بهینه سازی سایت، کم کم رویا دیرینه رتبه یک گوگل شدن و پرواز بر فراز آسمان سئو را محقق می‌کند. تشخیص راه درست از غلط  به اطلاعاتی نیاز دارد که باید به صورت آنی و مداوم از اوضاع سایت خود به دست آورید. وبمستر تولز برج مراقبت سایت شما است که ثبت اطلاعات لحظه‌ای، اجرا سایت، ترافیک سایت، به روزرسانی‌های فنی و سایر داده‌ها را بر عهده دارد. داده‌هایی که توسط وبمستر تولز ثبت می‌شوند همچون منبع معتبری هستند که توسط گوگل حفاظت می‌شوند.

مسئله لینک‌ها، جریمه‌هایی که وب سایت‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوند و خطاهایی که در هدایت کاربران نقش دارند تنها بخشی از خدماتی هستند که در وبمستر تولز قابل مشاهده و ردیابی هستند.

همه ما به آموزش وبمستر تولز نیاز داریم!

فراموش نکنید که هر اقدام شما در محکمه گوگل بررسی می‌شود و نهایتا این خود گوگل است که شما را قضاوت می‌کند. چه بهتر که از همین حالا با تکیه بر اطلاعاتی که در وبمستر تولز می‌بینیم به رفع خطا یا ابهامات خود و بهبود سئو بپردازیم.

همه ما به آموزش وبمستر تولز و یادگیری شیوه تفسیر اطلاعات آن نیاز داریم؛ چون:

·        تنها از طریق وبمستر تولز است که می‌توانیم ایندکس شدن یا عدم ایندکس صفحات خاصی را بنا به دلایلی مشخص کرده و به این شکل برای گوگل تعیین تکلیف کنیم

·        تنها با آموزش وبمسترتولز است که می‌توان فهمید دقیقا چه لینک‌هایی وارد سایت ما می‌شوند و چه سایت‌هایی به ما لینک داده‌اند

·        این وبمسترتولز است که به ما نشان می‌دهد کدام پرس‌و‌جو یا کوئری‌ها  وارد سایت ما شده‌اند تا از این طریق مشتریان هدف خود را شناسایی کنیم

·        فقط بعد از آموزش وبمسترتولز و آشنایی با بخش‌های مختلف آن است که می‌توانیم وارد مقوله اسپم و بدافزارها شویم و مسئله حیاتی امنیت سایت خود را زیرنظر بگیریم

·        اخیرا گوگل روی نسخه موبایل سایت‌ها تمرکز زیادی داشته است. وبمسترتولز در مدیریت نمایش سایت در موبایل به ما کمک می‌کند و کیفیت اجرا آن را از حیث بهینه بودن برای دستگاه‌های موبایل بررسی خواهد کرد

·        اولویت‌بندی کلمات کلیدی انتخاب شده توسط ما از بیش‌ترین تا کم‌ترین در وبمسترتولز قابل مشاهده است

·        بعد از آموزش وبمسترتولز و یادگیری کامل جداول و مفاهیم دربردارنده آن‌ها است که می‌توان میزان درخواست‌ها برای ورود به سایت، کلیک‌ها و فعالیت کاربران را زیرنظر گرفت.

 

وبمستر تولز برج مراقبت هر سایت
وبمستر تولز برج مراقبت هر سایت

 

وبمستر و داده‌هایی از جنس طلا

اگر تا کنون با وبمسترتولز کار کرده باشید بهتر می‌دانید که معتبرتر از اطلاعات این سرویس رایگان درباره هر سایت وجود ندارد! داده‌هایی که بعد از ورود به حساب کاربری در اختیارتان قرار می‌گیرد گاهی ارزشمندتر از طلا هستند و در صورتی که به موقع مطلع شوید قادر خواهید بود از ضرر و زیان‌های بزرگی که در انتظار شما هستند جلوگیری کنید.

 

خطاهای کراول، وضعیت کراول در چندین روز گذشته، منابعی که از سایت شما در اختیار خزنده‌های گوگل قرار می‌گیرند، لینک‌های ورودی، کیفیت لینک‌بیلدینگ در کل صفحات سایت، آمار دقیق نمایش سایت، داده‌های سازمان‌یافته و …تنها بخشی ازاطلاعات ارزشمندی هستند که در اختیار وبمستر قرار می‌گیرند. اگر به خوبی آموزش وبمسترتولز را از قبل پشت سرگذاشته باشید این مفاهیم و اهمیت هر یک را خیلی عمیق دریافت خواهید کرد.

آموزش وبمسترتولز  هر زمان و برای همه

سایت‌های اینترنتی بر اساس حوزه فعالیتی که دارند در دسته‌بندی‌های مختلف تجاری، فروشگاهی، تفریحی، آموزشی و …قرار می‌گیرند. فکر می‌کنید به این سرویس تا چه حد نیاز دارید؟ چه سایت‌هایی حتما باید از وبمسترتولز استفاده کنند و در مقابل چه سایت‌هایی استفاده یا عدم استفاده از وبمسترتولز توسط آن‌ها تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند؟

 

آموزش وبمسترتولز
آموزش وبمسترتولز

تمام کسب‌ وکارها،  تمام کسانی که به هر طریقی با سئو درگیر شده‌اند، کسانی که برنامه‌ریزی وب انجام می‌دهند و به طور کلی هر کسی با هر هدفی که قصد داشته باشد لذت صدرنشینی در گوگل را تجربه کرده و به این شکل توفیق و پیشرفت در امور کسب وکار خود را شاهد باشد لازم است از همین حالا آموزش وبمسترتولز را فراگیرد.

سئو شو” شما را به ماجراجویی مهیجی برای آشنایی با این سرویس کلیدی دعوت می‌کند. سرویسی که بدون شک بعد از آشنایی کامل با آن، از داده‌ها و حقایقی که پیش روی شما قرار می‌گیرد شگفت‌زده خواهید شد!

تب Search Appearance

۱-    Structured Data : در این صفحه شما اگر داده های ساختار یافته(کد های Rich Snippets) برای صفحات خود نوشته باشید می توانید مشاهده کنید و اگر مشکلی در آنها وجود داشت به صورت دقیق نمایش داده می شود تا بتوانید آنها را اصلاح کنید.
۲-    Data Highlighter : در این قسمت می توانید داده های ساختار یافته را به کمک وبمستر تولز برای سایت خود بنویسید.
۳-    Html Improvements : اگر شما در سایت خود مشکلات کپی صفحات داشته باشید، مثلا اگر متا تگ توضیحات و یا تگ عنوان دو صفحه مانند هم باشد، در این بخش می توانید به راحتی آنها را پیدا کرده و اصلاح کنید.
۴-    Sitelinks : اگر سایتی آمار بازدید بالایی داشته باشد، گوگل در زمان جستجوی آن تعدادی از منو های پر بازدید آن را در زیر نتیجه جستجو نمایش می دهد. شما اگر تصمیم دارید منویی که علاقه به نمایش آن ندارید در این بخش برای گوگل تعریف کنید تا دیگر آن را نمایش ندهد.

تب Search Traffic

۱-    Search Analytics : در این بخش که بخش بسیار مهمی است شما قادر هستید آمار دقیق تعداد نمایش وبسایت، تعداد کلیک های سایت، تعداد درخواست های موجود در وبسایت و رتبه هر صفحه را مشاهده کنید.
۲-    Links To Your Site : تعداد لینک هایی که به وبسایت ارجاع داده شده اند را می توانید به همراه تعداد آنها و منبع آنها ببینید. در این بخش حتی تعداد لینک های ورودی به هر صفحه وب سایت نمایش داده می شود.
۳-    Internal Links : شما با ورود به این قسمت می توانید ساختار لینک سازی داخلی در وب سایت خود را ارزیابی کنید.
۴-    اگر سایت شما به هر دلیلی اسپم شده باشد یا مشکلاتی از نظر گوگل داشته باشد، در این قسمت پیغام آن نمایش داده می شود.
۵-    International Targeting : موقیت شناسی سایت شما جهت سئو محلی در این بخش انجام می شود و اگر از کد های آدرس کسب و کار در سایت خود استفاده کرده باشید در این بخش نمایش داده می شود.
۶-    Mobile Usability : اگر قالب سایت شما از لحاط ریسپانسیو بودن ایرادی داشته باشد، محل و نوع آن به صورت کامل به شما نمایش داده می شود.

تب Google Index

۱-    Index Status : در این قسمت شما وضعیت ایندکس شدن وبسایت خود را توسط گوگل به صورت روزانه مشاهده می کنشد.
۲-    Content Keywords : در این قسمت کلمات کلیدی استفاده شده در وبسایت با الویت بیشترین به کمترین نمایش داده می شود. نکته مهم در این قسمت این است که حروف اضافه مانند به,از و… به صورت اتوماتیک توسط گوگل در نظر گرفته نمی شود.
۳-    Blocked Resources : در این بخش منابع و صفحاتی که توسط شما به صورت دستی بلاک شده اند نمایش داده می شود.
۴-    Remove Urls : آدرس هایی که توسط شما در فایل robots.txt برای حذف تعریف شده اند نمایش داده می شود.

تب Crawl

۱-    Crawl Error : خطاهایی که توسط کرالر های گوگل یافت می شود در این بخش نمایش داده می شود تا شما بتوانید آنها را اصلاح کنید.
۲-    Crawl Stats : وضعیت کرال شدن وبسایت در ۹۰ روز اخیر نمایش داده می شود.
۳-    Fetch As Google : یکی از مفیدترین ویژگی ها در وبمستر تولز همین بخش می باشد. شما می توانید url های سایت خود را در این بخش وارد کنید تا خزنده ها در سریع ترین زمان ممکن آنها را ایندکس کنند.
۴-    Robots.txt tester : فایل روبوت خود را می توانید به صورت آنلاین در این قسمت اضافه کنید و یا تغییر دهید.
۵-    Sitemaps : در این بخش می توانید ساخت سایت مپ وب سایت خود را نهایی کنید. به این صورت که پس از آپلود سایت مپ در روت سایت، جهت ثبت سایت مپ باید آنها را در این قسمت وارد کنید.
۶-    Url Parameters : اگر روبات های گوگل مشکلی در سایت شما پیدا کردند در این بخش به با پیغام مناسب اطلاع شما می رسانند.